Flight Management System (FMS); uçuş planı, seyrüsefer, performans yönetimi, uçuş rehberliği ve uçuş işlemlerini izlemek için pilotlar tarafından kullanılır. Pilot uçuş planını ve diğer gerekli uçuş verilerini girmek için Multifunction Control Display Unit (MCDU) ‘ler ve glareshield (kaş hizası) paneli üzerindeki Flight Control Unit (FCU)’i kullanarak gerçekleştirir. Uçuşla ilgili işlemler MCDU ve Electronic Instrument System (EIS) yoluyla izlenir.
Flight Management Guidance Computer (FMGC) ‘ün flight management (FM) bölümünün amacı, en uygun verim ve yeterliliği sağlayabilmek için uçuş planı, seyrüsefer, performans yönetimi uçuş rehberliği ve uçuş işlemlerini izleyerek iş yükünü azaltmada pilotlara yardım etmektir. Veriler girildikten sonra Flight Management and Guidance Computer (FMGC)’ler uçağın kalkış yerinden varış yerine kadar ki en uygun uçuş profilini düzenler. Bu sistem, belirlenen güzergahta otomatik olarak uçuş rehberliği görevi görmektedir. Bu sırada, uçuş planı üzerinde hesaplamalar yapar, görüntüler ve tahmini değerler verir.
Bu işlemleri yerine getirmek için, FMS seyrüsefer radyolarını otomatik olarak ayarlar ve rotayı seyrüsefere yardımcı yer istasyonlarının sinyallerine ayarlama zorunluluğu ortadan kalmış olur. Bu yüzden seyrüsefer işlevleri zorlanmadan yerine getirilebilir. Sistem aynı zamanda; SID (Standart Instrument Departure = Standart Aletli Ayrılış), STAR (Standart Terninal Arrival Route = Standart Terminal Varış Rotası), holding patern (beklemeler sırasında uçağın izleyeceği yol) ve dönüş prosedürleri içeren tanımlanmış prosedürler ile birlikte yolda giderken ve terminal alanında rehberlik sağlar. Aynı zamanda tanımlanmış olan irtifa ve hıza bağlı kalarak dikey uçuş yolu ile ilgili hesaplamaları yapar. İlave olarak FMS, uçuş planı boyunca ve uçuşun varış noktasına olan tahmini varış zamanını ve harcanan yakıtı hesaplar.
FMGC sistem, Elevator Aileron Computer (ELAC) ve Spoiler Elevator Computer SEC)ün yapması için ilgili Electronic Flıght Control System (EFCS) e pitch (yunuslama) ve roll (yatış) komutları gönderir. Sistem aynı zamanda thrust lever (gaz kolları)’lar ile uyumlu olarak Full Authority Digital Engine Control (FADEC)’e thrust (gaz kolları) kumandaları gönderir. Uçuş planına bağlı olarak uçağın pozisyonunu görmek için Display Management Computer (DMC)’den geçerek Electronic Flight Instrument System (EFIS)’e uçuş planı, harita, ve pozisyon verileri gönderir.
0 yorum:
Yorum Gönder