Türkiye’de pilot olmak için değişik rotalarda hareket edebilirsiniz fakat genel olarak Devlet Kurumlarından veya Sivil uçuş okullarından mezun olarak
pilot olabilirsiniz. Bu rotaları şöyle açıklayalım:
pilot olabilirsiniz. Bu rotaları şöyle açıklayalım:
1. Askeri pilot olmak için şayet yaşınız tutuyorsa, Askeri Liseleri veya Sivil Liseleri bitirdikten sonra üniversite sınavları ve kendi yaptığı sınavlarla öğrenci alan Hava Harp Okulu, Kara Harp Okulu veya Deniz Harp Okulu sınavlarını kazanarak işe başlayabilirsiniz. Hava Harp Okulu savaş uçağı ve nakliye uçağı pilotu ihtiyacını yetiştirmek için dört senelik eğitim verir. Eğitim sonuna kadar sağlık yönünden bir sorunu olmayan pilot adayları uçuş okuluna eğitime giderek pilotaj eğitimi alırlar. Kara ve Deniz Kuvvetleri ise ihtiyacı kadar subayı kara havacısı veya deniz havacısı olarak belirleyerek bu adayları sağlık muayeneleri ve psikomotor testlerinden sonra Kara Havacılık Okulu ve Hava Kuvvetleri uçuş okullarına eğitime alır. Kara kuvvetleri ağırlıklı olarak helikopter pilotu nispeten az bir oranda da uçak pilotu yetiştirir. Birçok askeri pilot bir şekilde (emekli, istifa, sağlık vb.) Türk Silahlı Kuvvetlerinden ayrıldıktan sonra sivil havacılıkta çalışır.
http://www.hho.edu.tr/
http://www.kkk.tsk.mil.tr/internet/KaraHavacilik/01ana.html?
2. Polis kolejlerine girip, Emniyetin pilot ihtiyacına göre komiser iken seçilebilir yurt içi veya dışında pilotaj eğitimine gönderilebilirsiniz. Yine askeri pilotlar gibi bir şekilde emniyet teşkilatındaki görevin bitmesi ile sivil havacılıkta pilotluğa devam edilebilir.
http://www.egm.gov.tr/daire.havacilik.asp?
3. Türk Hava Kurumu da dahil olmak üzere Türkiye’deki sayılı Özel Sivil Uçuş Okullarına Kayıt yaptırarak ücret karşılığında pilot olabilirsiniz. Bu eğitimler için bazı bankalar uygun koşullarda eğitim kredisi imkanları sunmaktadır. İlgili uçuş okullarından konu hakkında bilgi alınabilir.
http://ucusegitimokulu.thk.org.tr/
http://www.duhaaviation.com/
http://www.sindelair.com.tr/
http://www.bonair.com.tr/
http://tarkimair.com/site/kurumsal/index.php
http://www.ayjet.aero/
http://www.metaviation.com/fsfs/tr/index.html?
4. Eskişehir Anadolu Üniversitesinin Sivil Havacılık Yüksek OKulunun Pilotaj bölümü üniversite sınavı ve gerekli ön elemelerden sonra bitirilerek sivil pilot olunabilir.
http://www.anadolu.edu.tr/akademik/yuksek_okullar.aspx#yo_svlhvc
5. THY vb havayolu şirketlerinin kendi bünyesinde kurduğu uçuş okullarına müracat edip mezun olduğunuzda o şirkette çalışmak üzere işe başlayabilirsiniz. Bu okullar için gerekli giriş koşullarını ilgili kurumlardan öğrenebilirsiniz. Genellikle üniversite mezunu olmak ve yetkili pilotaj muayenesi yapan hastahanelerden birinci sınıf (class 1) sağlık sertifikasını almak şartı aranır.
http://www.thy.com/tr-TR/services/training_services/flight_academy.aspx
Yurt dışında da pilotaj eğitimi veren yüzlerce uçuş okulu mevcuttur. İmkanlarınız nispetinde pilot olmak için yurt dışında bir uçuş okuluna kayıt yaptırabilirsiniz.
http://flighttraining.aopa.org/
http://www.flighttrainingeurope.com/
http://www.bestaviation.net/flight_school/europe.asp
Önce PPL denilen Hususi Pilot Lisansınızı almalı sonra bu işi profesyonelce yapıp yapmayacağınıza karar verip CPL denilen ticari pilot lisansı için kurs almalısınız. Devamında belli bir süre uçtuktan sonra ATPL denilen havayolu taşımacılığı pilotu lisansı alarak kariyerinize devam edebilir KAPTAN olabilisiniz.
Fakat pilot olmak için pilotluğun görünen yüzünün yanında bilmeniz gereken bazı önemli bilgiler olduğunu düşünüyorum;
Öncelikle pilotluğun hayat boyu süren bir eğitim olduğunu bilmelisiniz. Pilotlar emekli olana kadar defalarca periyodik olarak simulatör eğitimlerine, kurs ve sınavlara, sağlık testlerine girerler. Ayrıca her uçak tipi değişikliği yeniden kısa bir eğitim süreci gerektirir. Simulatör eğitimlerinde uçuşta meydana gelebilecek her türlü kötü senaryo bizzat yaşatılarak, tehlikeli durumlarda uygulanacak prosedürler çalışılır. Yani gelişen teknolojiyle beraber eğitim hiç bitmez.
Boeing 747 kaptan pilotu da F-16 savaş pilotu da olsa pilotlar uçuş eğitimlerine pervaneli küçük bir eğitim uçağı ile başlarlar. Durumlarına göre, temel manevralar, iniş-kalkış eğitimi gibi 8-10 saatlik bir eğitim uçuşunun ardından tek başlarına meydan turu atarlar. Ömürleri boyunca unutmayacakları o meydan turunun ardından arkadaşları tarafından adet olduğu üzere ıslatılarak tebrik edilirler. Daha sonra seyrüsefer, alet uçuş eğitimi, gece uçuşu eğitimlerini de alarak özel pilot lisansını alırlar. İsterlerse eğitime devam ederek CPL ve ATPL lisanslarını alırlar.
Sağlık durumunuz uygunsa, hava hastalığı (baş dönmesi, bulantı), klostrofobi (kapalı yerde kalma korkusu), panik atak gibi rahatsızlıklarınız yoksa, pilot olabilir yani PPL denilen hususi pilot lisansınızı alarak uçabilirsiniz. Bu size çok paranız varsa boş vakitlerinizde veya ihtiyacınız olduğunda ticari olmamak kaydıyla uçma hakkı sağlar.
Fakat ticari pilotluğu meslek olarak seçebilmeniz için daha fazla vakit ve para harcamanız gereklidir. Ayrıca diğer lisansları (Alet uçuş lisansı, Çift motorlu uçak lisansı, Çok mürettebatlı uçak eğitimi) alabilecek çalışma ve beceri performansını göstermeniz gerekmektedir.
Özellikle yaşınız ilerlemişse 35-40 bu performansı sergilemek nispeten zorlaşacaktır. Ticari pilotluk ikinci bir meslek olarak yapılacak bir iş değildir. Belli bir mesleği icra eden insanlara eğer mecburiyetleri veya başka önemli sebepleri yoksa iş değiştirip pilotluk yapmalarını tavsiye etmem.
Her gün yüzlerce yolcu taşıyan bir pilota çok iyi ve uzun bir eğitimin yanında, iyi bir kişilik, soğukkanlılık, iç disiplin, strese dayanıklılık, düzenli bir özel hayat gereklidir.
pilot olmak için alınan sağlık raporunda göz kusurları hakkında bilgi verebilir misiniz?
YanıtlaSil