Uçağın yapısal limitinin aşılmaması için, her uçağın kalkıştan önce gerçek ağırlığının önceden tespiti çok önemlidir.
Uçuştan önce her uçağın ağırlık hesaplaması, yakıt,
ikram, ekip, yolcu ve kargo gibi ağırlıkların uçağın kendi boş ağırlığı ile toplanması sonucu elde edilir.
ikram, ekip, yolcu ve kargo gibi ağırlıkların uçağın kendi boş ağırlığı ile toplanması sonucu elde edilir.
Ayrıca uçağın dengeli yüklenmesi uçuş emniyeti ve yakıt tasarrufu açısından büyük önem taşır. Bu nedenle uçağın denge noktasının belirlenmiş sınırların içinde bulunması gerekmektedir.
Tüm bu hesaplamalar uçağın yakıtı, yükü, yolcusu yüklenirken harekât koordinatörleri denilen personel tarafından bilgisayar destekli veya manuel (elle) olarak yapılır.
Yükleme biçimi ve yerleri yüklerin özellik ve boyutlarına göre özel yükleme usullerine göre yapılır.
Uçaklarda otomobillerden yarış atlarına, canlı insan organından cenazeye kadar değişik yükler taşınmaktadır.
Birbirinden etkilenecek yükler yan yana taşınmazlar. Birkaç örnek vermek gerekirse; sebze ve meyve, etilen gazı çıkardığından, taze çiçeklerle beraber yüklenmez veya cenazelerin yanına köpek gibi duyarlı hayvanlar veya gıda maddeleri yüklenmez. Ya da birbirine düşman hayvanlar (kedi-köpek) birbirlerini görmeyecekleri şekilde; kuşlar beslenebilmeleri için ışıklı bölüme yüklenir.
0 yorum:
Yorum Gönder