Havacılık

Tutkunlarına
Pervaneli Uçaklarda Kritik Motor

Pervaneli Uçaklarda Kritik Motor



Kritik motor terimi, arızalandığı takdirde, uçağın performansında veya kullanım özelliklerinde en kötü etkileri meydana getirecek motoru ifade etmektedir.

Özellikle düşük sür’atlerde, yüksek güç ayarları ile yapılan uçuşlarda kritik motorun değerlendirilmesi çok büyük önem arz etmektedir.

Yüksek hücum açısı ile uçuş durumunda her bir pervanenin alçalan bıçağı, tırmanan bıçağına oranla daha fazla çekiş gücü üretmektedir.

Her iki pervanesi de sağa doğru dönen bir çift motorlu pervaneli uçakta sağ pervanenin alçalan bıçağının oluşturduğu moment, kuvvet kolunun merkez hattına daha uzak olması sebebiyle sol pervaneye nazaran fazla olacaktır.

Eşit olmayan çekiş gücü vektörü, moment ile ilgilidir. Uçağın uzunluk ekseni DATUM (referans) olarak alınmaktadır. Ve pervanelerin alçalan bıçakları kuvvet olarak kullanılmaktadır. Her bir motorun çekiş gücü moment kolu olarak ölçülebilmektedir.

Bu durumda sol motorun (momenti ve etkisi az olan motor) arızalanması halinde istikamet kontrolü sağ motorun arızalanmasına oranla daha fazla etkilenecektir. Sağ motorun daha uzun olan kuvvet kolu, sol motora göre daha büyük bir moment yaratacak ve daha fazla etkili olacaktır.

Bu sebeple pervaneli klasik çift motorlu uçaklarda (Her iki pervane de aynı istikamete doğru döner) sol motor kritiktir.

0 yorum:

Yorum Gönder