Havacılık

Tutkunlarına
Uçakla İniş Yapmak...

Uçakla İniş Yapmak...



İNİŞ: Normal bir yaklaşmadan sonra uçağı yere çok yakın bir irtifadan (palye irtifası) stol ederek yere indirmek ve uçak duruncaya kadar emniyetli bir rule yapmaktır.


NORMAL YAKLAŞMA VE İNİŞ :
Kaide olarak bütün inişler de, kalkışlar gibi rüzgar içine yapılır.?İ
niş; iyi bir planlama, iyi bir yaklaşma, iyi bir palye ve yumuşak bir oturuş ile tamamlanır.?
Planlama, rüzgarın istikameti ve şiddeti ile değişebilen esas noktanın (gaz kesme noktasının ) yerini tespit ile başlar. Bununla beraber gaz kesildiği anda , uçağın süzülüş süratine erişmesi zamanında geçecek reaksiyon müddeti de planlamaya esas teşkil eder.
Rüzgarın şiddet ve istikameti esas bacaktan süzülüş bacağına dönüş noktasını da planlamayı gerektirir. Süzülüş bacağına dönüldüğü an yerden olması gereken asgari irtifa 300 feet olmalıdır.

Yüksek veya kısa kalma durumlarında flapların veya gazın uygun şekilde kullanılması veya uygun bir pas geçmenin uygulanması da planlamanın bir bölümüdür.?İyi bir yaklaşma ise esas noktada gazın kesilmesini müteakip hatve kolunun tam ileri verilmesi, gerekli flapların koyulması ve süzülüş süratine erişerek uygun bir süzülüşün temini ile başlar. Esas bacağın sonuna doğru süzülüşlü bir dönüşle pisti tam karşılayacak şekilde dönüşe başlanır. Bu dönüş 90 derece olduğu anda pist tam olarak karşılanmalıdır.

Erken ve geç dönme durumlarında pist orta hattı istikametine gelmek için az bir yatış ve uygun lövye direksiyon kumandası ile bu hatta girilebilir. İyi bir pist karşılamanın iyi bir inişle sonuçlanabileceği unutulmamalıdır.

Son yaklaşmada süzülüş hattının ve süzülüş süratinin muhafazası yaklaşmanın en önemli unsurudur. Esas gaye iyi bir süzülüşle inişi tamamlamak olduğuna göre, süzülüş süratini sabit tutmak için çok iyi bir fletner ayarı yapmak gerekir. Yüksek kalma durumunda ya pas geçilir, ya da fazla flap kullanarak süzülüş hattına girilir.

Kısa kalmalarda ise başlangıçta durumu hissederek yeteri kadar gaz ilavesi ile süzülüş hattına oturulabilir. Pist başına yakın durumlarda ise hem süzülüş hattının hem de süzülüş süratinin muhafazası için palyeye, gerektiğinde oturuşa kadar uygun gaz kullanılır. İnişlerde yeteri kadar gaz açmanın uçak üzerinde süzülüşü kolaylaştıran etkileri çok fazladır. Bunlardan en önemlisi pervane rüzgarının etkisiyle kuyruk takımı kumandalarının daha iyi itaat etmesidir.?Süzülüş hattı ve sürati, pist başı, uçak başının süzülüş anındaki durumu ve sürat saatinin seri olarak kontrolü neticesinde uygun kumandalar ile temin edilebilir.?

Uçağın durumunun normal süzülüş durumundan iniş durumuna değiştirilmesi yani süzülüş oranının uçak pist düzlemine paralel oluncaya kadar azaltılması hali palyenin başlangıcıdır. Bunun için lövye, palye yüksekliğini tekerlek koyma noktasından önce olacak şekilde yavaşça geri çekilmelidir. Bu geriye çekme tekerlek koyma noktasından biraz önce başlar.

Palyede süratin düşmesinden dolayı kaldırıcı kuvvet azalır ve baş düşmek ister. Bu durumda lövyeyi yavaşça geri çekerek palye yüksekliği değişmeyecek şekilde hücum açısını arttırmak gerekir. Lövyenin geriye çekilişi o şekilde yapılmalıdır ki arttırılan hücum açısından elde edilen kaldırıcı kuvvet, süratin düşmesinden dolayı meydana gelen azalmayı telafi etsin.

Lövye fazla geriye çekilirse veya palye sürati çok fazla olur ise uçak kabarır ve yerden oldukça yüksekte stol olabilir. Böyle bir durumda stol olmadan önce lövyeyi gevşeterek uygun palye irtifasına inilmeli, gerektiğinde uygun gaz ilavesi yapılmalı veya pist kısa ise pas geçme tatbik edilmelidir.

Lövye az çekilirse veya palye sürati çok düşük olur ise, tekerler erken yere çarpar ve sıçrar. Uçak da muhtemelen hasara uğrayabilir. Böyle bir durumda uygun gaz ilavesi yapılmalıdır. Ayrıca tekerlerin erken yere çarpması ve fazla sıçraması gibi kötü iniş durumlarında uygun gaz kullanarak palye durumu elde edilir ve iniş yapılır veya pas geçilebilir.

İniş palyesi yerden 2-3 feet yüksekte yapılmalıdır. Normal inişlerde yerle temas anında lövye nötr pozisyondan biraz daha geride bulunmalıdır.?Tekerlekler piste değdikten sonra lövye yavaşça gevşetilerek burun tekerinin yerle teması sağlanır.

İstikamet kontrolü için (iniş rulesinde) sağa sola kaçışlar gecikmeksizin direksiyonlarla düzeltilmelidir. Pist uzunluğu müsait olduğu takdirde normal sürtünme ve sürüklenme ile süratin azalmasına müsaade edilir.

Yavaşlamaya yardımcı olmak üzere gerektiğinde fren kullanılabilir. Sürat taksi süratine yaklaşırken pistten çıkış noktasına doğru pistin kenarına yaklaşılır ve dönüş yerinden pist terkedilir. Uygun yerde durularak iniş farı kapatılır, flaplar alınır, fletner ortalanır ve taksiye devam edilir.

SICAKLIK HAREKETLERİNİN ETKİLERİ : Dünyanın yüzeyi güneşin etkisiyle ısındıkça, ısınan hava genleşir ve yükselir. Sıcaklığın derecesine bağlı olarak şiddeti değişen bu yükselen hava akımlarına konvektif akımlar denir. Bu düzensiz akımlar türbülansa neden olurlar.

0 yorum:

Yorum Gönder