Kesinlikle evet. Çünkü;
Hava taşımacılığındaki emniyet yaklaşımı diğer birçok ulaştırma sektörüne göre daha oturmuş bir yapıya sahiptir.
Bir uçağın her türlü harekatından sorumlu insanlar bu iş için oldukça yoğun bir eğitimden geçtikten sonra da sorumlu resmi yetkililerce periyodik olarak yeterlilikleri kontrol edilir, yetersiz görülenler ilave eğitim alır.
Her uçak güncel emniyet standartlarını sağlayarak üretim ve uçuş izni alır ve aynen personel gibi uçakların da periyodik kontrolleri ilgililerce yapılır.
Yukarıda sayılan hususlardan kesinlikle taviz verilmez.
Hava araçları arıza yaptıklarında, kara vasıtaları gibi sağa çekip duramazlar; bu nedenle tüm sistemleri ikili veya üçlü olarak yedeklenmiştir.
Çift motorlu bir yolcu uçağı tek motoru arızalansa bile sağlam motoru ile uçuşuna devam edebilir (yolcu uçakları bu özelliği olmadan üretilemezler).
Hava trafik kaide ve usullerinin uygulanması sadece pilotların değil aynı zamanda hava trafik kontrolölerinin de gözetimi altındadır.
Yolcu taşımacılığında hava araçları en az iki pilot tarafından uçurulur. Uzun mesafeli uçuşlarda bu sayı üçe çıkar.
Amerika’nın uçak üreticisi Boeing şirketinde çalışan Aydın Akdeniz’in bir röportajda “Son dönemde çok fazla uçak kazaları olmaya başladı. Sizce uçaklar ne kadar güvenli?” sorusuna verdiği cevap:
Her gün dünyanın dört bir köşesinde 3.2 milyon insan sivil uçaklarla seyahat ediyor. Önümüzdeki yirmi yıl içerisinde uçan insanların sayısı %100 artacak diye tahmin ediyoruz. Bugün dünyada uçan uçakların %70’i Boeing uçakları ve bu demektir ki her 1.75 saniyede bir Boeing uçağı ya uçuşa hazırlanıyor veya iniyor – her gün ve bütün gün (24 saat). Şu anda sivil havacılık uçakları yaklaşık olarak yılda 1.3 milyar insan (19 milyon uçuş) taşıyor ve yılda ortalama sadece yirmi civarında ölümlü (fatal) kazalar oluyor.
ABD’de uçakla seyahat etmek arabayla seyahat etmekten 23 kat daha emniyetli [ABD’de 2000 yılında trafik kazalarında 41,800 ölmüş – uçak kazalarında 878 kişi ölmüş].
Bunu Türkiye’deki trafik kazalarıyla karşılaştıracak olursak, tahmin ediyorum ki, Türkiye içerisinde uçakla seyahat etmek araba ile seyahat etmekten 150 katın üzerinde daha emniyetli diyebilirim.
Tarihi rakamlara baktığımız zaman, şunu görüyoruz: 35 yıl önce ölümlü (fatal) uçak kazaları her 140 milyon mil uçuşta olmuş, bugün her 1.5 milyar mil uçuşta bir kaza oluyor, yani kaza oranı on katın altına düşmüş. Bu kaza düşüş oranında uçak teknolojisindeki gelişmelerin, daha bilinçli uçak bakımının ve pilot eğitiminin büyük bir payı var tabii.
0 yorum:
Yorum Gönder