Havacılık

Tutkunlarına
Yolcu Uçaklarında Neden Paraşüt Yok?

Yolcu Uçaklarında Neden Paraşüt Yok?





Ne uçuş ekibi ne de yolcular için yolcu uçaklarında paraşüt yoktur. Neden mi?



Yolcu uçakları, meydana gelebilecek birçok arıza veya acil durumlar için en az 2 veya daha fazla yedek sistemlerle donatılmıştır.

İki, üç veya dört motorlu yolcu uçakları motorlarından biri veya ikisi dursa bile uçarak emniyetli bir meydana kadar gidebilecek şekilde tasarlanmışlardır. 

İniş takımları hem otomatik hem manuel açılabilir. 

A ve B yedekli 2 adet hidrolik sistemlerinin yanında standby (yedek) hidrolik sistemleri mevcuttur. 
Motorlardan beslenen en az iki jeneratör ve APU denilen yardımcı güç kaynağından (küçük bir jet motoru) beslenen yedek jeneratörler üçlü elektrik sistemini desteklerken tam bir elektrik arızasında bile 30-60 dakikalık batarya ile elektrik imkânı sağlar. Bunları artırabiliriz.

Yolcu uçaklarının tüm motorları dursa bile geniş kanatları ile kuşlar gibi süzülüş yapma kabiliyeti mevcuttur. 

Pilotlar bu gibi durumlarda en uygun meydana veya araziye uçağın potansiyel enerjisini (irtifa-sürat) kullanarak iniş yapmak için gerekli eğitimi en az altı ayda bir alırlar.

Yüzlerce yolcu için alınan paraşütlerin ağırlığı bunca yedek sistemli, süzülüş kabiliyeti olan bir uçakta gereksiz bir ağırlık oluşturacak bu da uçağın performansını azaltacaktır.

Tüm yolcuların (kadın-erkek-çocuk-yaşlı-hasta) paraşüt kullanarak kabin basınçlı ve atlayış için dizayn edilmemiş bir uçaktan atlaması pek pratik olmamakla beraber sadece mürettebatın atlaması da bir çözüm değildir. 

MUSTAFA GÜLER TARAFINDAN YORUM: yolcu uçaklarına fırlatma koltuğu yapılamaz mı?

GÖKHAN BEY TARAFINDAN CEVAP:

Fırlatma koltuğunu her yolcu koltuğu için yaparsanız uçağın ağırlığını çok fazla artırır. Uçağın performansı azalır, yakıt tüketimi artar. Hatta uçak yeniden dizayn edilmek zorunda kalınır. Astarı yüzünden pahalıya mal olur. Teknoloji ilerledikçe çok dayanıklı ama çok hafif malzemelerden yapılması muhtemeldir. Eminim mühendislerden bir kısmı bu işe kafa yoruyordur. 

Hatta uçağın kendi paraşütü yapıldı bile 4-5 sene evvel. 

Varsın maliyeti yukarı çıksın ona göre de uçak yapılsın derseniz, çok pahalı olur bileti böyle bir uçağın. Kaldı ki her yolcu fırlatma sistemi ile ilgili eğitim almak zorunda kalır. Bu kadar masrafa özel jeti ile de gider bu zengin yolcu ona da paraşüt bulundurur.

Sonuç: Çok yakın bir zamanda gerçekleşmesi zor görüşündeyim.



0 yorum:

Yorum Gönder