Havacılık

Tutkunlarına
Uçak Pilotluğu Mu, Helikopter Pilotluğu Mu Daha Zordur?

Uçak Pilotluğu Mu, Helikopter Pilotluğu Mu Daha Zordur?





Belki merak edenler olabilir. Uçak pilotluğu mu daha zordur yoksa helikopter pilotluğu mu? 

Master veya doktora tezi olacak bir araştırmaya
girmeyeceğim. Hatta sadece basit bilgileri verip kararı size bırakacağım kendi adıma da kısa bir yorum yapacağım. 

Evet hiç beklemeden uçak ve helikopterler hakkında karşılaştırmalı olarak konumuza ışık tutacak bilgileri vermek istiyorum;

İngilizce’de uçaklar “fixed wing” yani sabit kanatlı hava araçları, helikopterler ise “rotary wing” yani döner kanatlı hava araçları olarak isimlendirilirler. Çünkü helikopterin kanatları, gövdenin üzerinde dönen pervanedir ki buna havacılıkta ANA ROTOR denir. Ayrıca bir de kuyruk rotoru vardır.

Hava aracının LIFT tabir ettiğimiz kaldırma gücü, uçaklarda kanatlar üzerinde oluşurken THRUST tabir ettiğimiz çekme/itme gücü çoğunlukla kanatlara monte edilmiş pervaneli veya türbünlü (jet) bir motorla sağlanır. 

Helikopterlerde ise motorun ürettiği dönüş bir transmisyon vasıtası ile ROTOR denilen gövde üzerindeki pervaneye aktarılır. Şekil olarak kanada benzeyen bu pervanenin açısı değiştirilerek kaldırma gücü elde edilir.

Uçaklar kalkış ve iniş yapabilmek için belirli uzunluktaki pistlere ihtiyaç duyarlar, Helikopterler ise panel tabir edilen 50×50m gibi emniyetli küçük sahaları kalkış ve iniş için kullanabilirler. Bazı arızalarda (hidrolik, tek motor …) helikopterler için de pist ihtiyacı olur.

Uçaklarda hareketli parçalar motor, pervaneler, flap denilen küçük kanatçıklar ile sınırlı iken helikopterde gövde hariç hemen her parça döner.

Uçaklarda pilotların kumanda ettikleri sistemler (lövye-pedallar-gaz kolları), geniş bir sahada hareket ederken helikopterde çok küçük hareketlere kumanda verilir.

Uçakta, piste belli bir süratle yaklaşılır ve pist başında uçağı yere paralel hale getirerek ve devamında pistin ilk 1/3'lük kısmına sürat düşerken teker konarak iniş tamamlanırken, helikopter, belirlenen 50×50 m lik panele iniş için süratini tedricen düşürerek panele değdiğinde sıfır sürattte olacak şekilde planlama yapmak zorundadır. 

Uçakların piste yaklaşma açısı helikopterlerden daha düşüktür. Helikopter güç kullanarak inişini yaparken uçak gazları rölantide süzülüş kabiliyetini kullanarak iniş yapar.

Bence pilotlukta pantolon hissi denilen duyumsama esas faktördür. Pantolon hissi olan biri genel olarak uçağa veya helikoptere intibak etmekte ve kullanmakta zorluk çekmez. Fakat birbirine geçiş aşamasında bazı kumanda alışkanlıkları eğitimde zorlanmaya ve bir alışma devresine ihtiyaç duyar. 

Yukarıda açıklananlardan anlaşılacağı üzere pilotajda kumanda tekniklerinde farklar vardır. Bunun dışında özellikle yere yakın konumdaki helikopter emercensileri daha tehlikelidir. Çünkü helikopterlerin süzülerek uzak bir mesafedeki alana inme kabiliyetleri daha sınırlıdır. Fakat uçaklar da bir motor arızasında emniyetle inebilecekleri belirli mesefede düzlüğe ihtiyaç duyarlar.

Kullanım açısından ise uçak pilotajı daha kolay ve az yorucu olarak kabul edilir. 

Kısaca uçuş emniyeti yönünden avantajları ve dezavantajları olmakla beraber temel pilotaj becerileri olan biri için intibak döneminden başka bir zorluk yoktur.



0 yorum:

Yorum Gönder