Kalkış anında, pilotlardan biri uçağı kumanda
etmekte iken diğeri de motora ait göstergeleri takip etmekten sorumludur.
etmekte iken diğeri de motora ait göstergeleri takip etmekten sorumludur.
Kalkış boyunca uçağın özellikle motor göstergelerinde anormal veya limitlerin dışında bir durum tespit edilirse kalkıştan vazgeçilir ve buna “abort” denir.
Herhangi bir anormal durumda uçak sistemleri de pilotları ışık ve sesle ikaz eder. Bu gibi durumlarda düşünecek fazla zaman yoktur çoğunlukla kalkıştan vazgeçilerek en kısa sürede durmak için gereken usuller uygulanır.
Ancak kalkıştan vazgeçmenin de bir sürat limiti vardır. Havacılıkta V1 sürati denilen sürat geçildikten sonra kalkıştan vazgeçmek kesinlikle risklidir.
Çünkü büyük ihtimalle pistin kalan mesafesi, uçağı emniyetle durdurmaya yetmeyecektir. Böyle bir durumda abort eden uçak pistin dışında bir arazide belki de bir otoyola çıkarak durabilecektir…
V1 sürati kalkıştan önce pilotlar tarafından hesaplanır ve uçağın tipine, ağırlığına, hava sıcaklığına, pist uzunluğuna, pist yüzeyinin durumuna göre değişiklik gösterebilir.
Uçak pist üzerinde hızlandırılırken V1 sürati geçilmişse ne olursa olsun kalkışa devam edilir. Çünkü artık fren yapılarak pistin sonunda durmak mümkün değildir.
0 yorum:
Yorum Gönder