Havacılık

Tutkunlarına
Uçak Seferleri Neden Gecikir?

Uçak Seferleri Neden Gecikir?




Hava durumu:
Meteorolojik nedenler en sık rastlanan rötar
nedenidir. Kalkış veya iniş meydanındaki sis, yoğun kar yağışı veya aşırı rüzgar gibi hava hadiseleri uçak seferlerinde gecikmelere neden olur.

Uçakların iniş için ihtiyaç duyduğu minimum bir bulut alt tavanı, minimum bir görüş mesafesi ve minimum bir rüzgar limiti vardır. Havaalanındaki bu meteorolojik değerler en az uçağın ihtiyaç duyduğu kadar veya üzerinde iyi şartlarda olmalıdır ki iniş veya kalkış emniyetli olarak gerçekleşebilsin. Aksi takdirde kalkış veya iniş makul bir zamana kadar ertelenir.

Meydan üzerinde oraj bulutları (cb) varsa, bu uçakların iniş ve kalkış paternlerini etkileyeceği için, hava trafik kontrol ünitesi (kule veya radar), aktivitenin durumuna göre uçakların trafik akışını değiştirecek; bazı uçakların gecikmeli inişine, kalkış yapacak uçakların ise beklemesine neden olacaktır.

Ayrıca kış aylarında kar ve buzlanma nedeniyle temizlik çalışmaları yapılacağından ve yine buzlanma nedeniyle uçaklara de-iceing, anti-iceing (alkolleme-buz-önleme-çözme) uygulanacağından zincirleme gecikmeler yaşanabilir. Şayet bağlantılı uçuşunuz varsa görevlilerden bağlantılı seferiniz hakkında bilgi alın, bu koşullar nedeni ile sizi ve diğer yolcuların beklenmesine karar verilmiş olabilir.

Teknik nedenler:
Olası bir teknik arıza da seferi rötara sokabilir. Uçaklar her seferden sonra teknisyenler tarafından kontrol edilirler, pilotların arıza defterine yazdıkları bir not var mı bakarlar. Zaten ciddi bir arızayı kaptan, teknisyene sözlü olarak da bildirecektir. Hatta havadayken telsizle teknik ekibe dahi bilgi verilir ve uçağın gecikmeden kontrol ve onarımı sağlanır. Uçuşa mani olacak bir arızaya derhal müdahale edilir, şayet arıza ana üste meydana gelmişse yedek parça ve uzman teknisyen temini kolay olacağından arıza daha çabuk giderilebilir. Bazı küçük periyodik bakımlar sefer aralarında yapılabilir ancak bu gecikmeye neden olmaz, zira bakım zamanı önceden belirlenmiştir.
Her arızanın gecikmeye neden olacağı beklenmez. Uçuş güvenliğini etkilemeyecek ufak arızalar deftere kaydedilir ve uçak sefere verilebilir. Arıza, uçak ana üssüne döndüğünde giderilir. Teknisyen bulunmayan bazı meydanlara giderken uçuş ekibine bir de teknisyen ilave edilir. Ancak bu tip meydanlarda yedek parça gerektiren arıza meydana gelirse, bir başka seferle parça ve uzman gelmesi gerekeceğinden, ciddi bir gecikme yaşanabilir.
Yoğun trafik:
Özellikle yaz aylarında uçakların kalkışlarını geciktiren bir neden de yoğun hava trafiğidir. Günümüzde gökyüzü artık eskisi kadar geniş değildir ve uçuş yoğunluğunun aşırı olduğu meydanlarda ve rotalarda, idaresi ve kontrolü mümkün olamayacak bir trafik akışına doğal olarak izin verilmemektedir. Bu sorunu gidermek için SLOT mesajları yayınlanarak seferlere yeni kalkış saatleri gönderilir. Bu yeni kalkış saati bir hayli beklemeye sebep olabilir.
Sürekli gelişen teknoloji, yoğunlaşan trafik için yeni çözümler getirmiştir. Son olarak yeni bir uygulama ile uçaklar arasında korunması gereken güvenli dikey mesafe 2000 feet’ten 1000 feet’e (300 m) düşürülmüş böylece hava trafiğinin büyük ölçüde rahatlaması sağlanmıştır. Eurocontrol hava sahası içerisinde uçan tüm uçaklarda bulunması zorunlu hale getirilen TCAS adlı cihaz pilota etrafındaki bütün hava araçlarını irtifa ve yön bilgileriyle bildirmekte, olası tehlikeli durumlarda pilotları ikaz etmektedir. Gelişmiş radar sistemleri ise uçakların pozisyonları hakkında yerdeki hava trafik kontrolörlerine detaylı bilgiler verir.

Ekip problemleri:
Ender rastlanan bir rötar nedeni ise ekip problemleridir. Eğer olası bir aksaklık sebebi ile seferde görevlendirilecek uygun ekip bulunamıyorsa ya da uçuş ekibinden biri hastalanmış veya sakatlanmış ise sefer, bu aksaklık giderilinceye kadar gecikebilir. Ayrıca uçuş ekibi başka bir seferden geliyor olabilir veya gecikmeli bir seferden ötürü ekibin uçuş saati dolmuş olabilir, çünkü uçuş ekiplerinin gün içerisinde belirli bir uçuş süresi ve istirahat süresi vardır.

Uçuş saati dolan ekibin dinlendirilmesi gerekir. Böyle bir durumda başka ekip görevlendirilir. Ancak uçak, başka ekibin bulunmadığı bir meydanda ise, havayolu şirketi diğer bir sefer ile yeni ekip yollar veya mevcut ekibin istirahat süresi beklenir.



0 yorum:

Yorum Gönder