ILS sisteminin trafik yoğunluğu karşısında kapasitesinin sınırlı kalması ve geliştirilmiş yeni bir ILS sisteminin mümkün olmaması MLS sistemi ile yer değiştirmesini gündeme getirmiştir. Bu sistem bazı meydanlarda kullanılmakla berber üzerindeki çalışmalar ve denemeler halen devam etmektedir. Bazı Avrupa ve Amerika hava meydanlarında test amacıyla kullanılmaya başlanmıştır.
Ancak sistemin pahalı oluşu, uçaklar üzerinde yeni düzenlemeler gerektirmesi havayolu şirketlerinin bu sisteme olumsuz bakmalarına neden olmuştur. Bunun yanında GPS gibi yeni sistemler üzerinde yapılan çalışmalar ve elde edilen olumlu gelişmeler MLS’nin eski popülaritesini kaybetmesi sonucunu doğurmuştur.
Çalışma Prensibi :
MLS’de yatay ve düşey olmak üzere iki tür tarama yapılır. Bu işlem yatay ve düşey tarama antenleri tarafından belirli bir zaman diliminde sıra ile gerçekleştirilir. Yatay yayın, merkez hattının her iki yanında bulunan 400’lik paternleri tarayacak şekilde soldan sağa doğru gerçekleştirilir. Bu tarama, sistemin kullanıldığı meydanın arazi şekline ve özelliklerine göre 400’den daha az bir değere de ayarlanabilir. Uçaktaki alıcı yatay yayına göre pist orta hattının neresinde olduğunu “TO” ve “FROM” durumları arasındaki zaman farkını ölçerek bulur. Eğer ölçülen zaman uzun ise uçak, pist orta hattının sağında, zaman kısa ise bu hattın solunda demektir. MLS’nin süzülüş açısını veren dikey yayını ise süzülüş sahası içinde aşağı-yukarı tarama şeklindedir. Uçaktaki alıcı, dikey taramadaki zaman farkını ölçerek uçağın hangi alçalma açısının içinde olduğunu bulur. Bu taramanın genişliği dikey olarak 150’dir. Pilot, uçağın performansına göre istediği süzülüş açısını ve yaklaşma derecesini seçebilir. Bu seçtiği değerlere göre aşağıda veya yukarıda, sağda veya solda olduğunu göstergeden kontrol edip gerekli düzeltmeleri yapabilir.
Piste olan mesafeyi saptamak için MLS ile birlikte DME/P de kullanılır.
Çalışma Frekansı ve Menzil : SHF bandı içinde 200 kanal ayrılmıştır. Kanallar 5 GHz.’den başlayarak 0,3 MHz. aralıklarla sıralanmıştır.
Yatay olarak 20-30 NM, düşey olarak ise 20.000 ft.lik bir menzile sahiptir.
Avantajları :
1. Performansı ne olursa olsun tüm asker ve sivil uçaklara, hatta helikopterlere de hizmet verebilir.
2. İniş için ILS’ teki gibi tek bir süzülüş hattına bağlı kalınmaz, uçak performansına göre uygun süzülüş açısı pilot tarafında seçilebilir.
3. Hizmet verdiği bölge ILS’e göre daha geniştir.
4. Kullanılan antenler küçük boyutludur ve kullanılması kolaydır.
5. Yansıma yoluyla gelen parazitlere karşı duyarlı değildir.
6. VHF bandının dolu olması sebebi ile ILS’te ek kanal ihtiyacının sağlanamaması problemi MLS için söz konusu değildir. (SHF bandında 200 kanal gerektiğinde arttırılabilir)
7. Hata toleransları ILS’e göre daha düşüktür.
8. MLS, ILS’e göre daha performanslı çalışır. Yani saate hizmet verdiği veya indirdiği uçak sayısı daha fazladır.
Dezavantajları :
1. Sistemin daha pahalı oluşu,
2. Sistemin kullanılabilmesi için tüm uçaklara oldukça pahalı ek teçhizatın konulması gerekliliği.
0 yorum:
Yorum Gönder